tisdag 15 december 2009

Veckoschema

Eftersom sonen på 2,5 gärna skulle vilja vara hemma varje dag istället för att gå till dagis så funderade jag lite på hur vi skulle hjälpa honom att förstå att vissa dagar är dagis-dagar och vissa dagar är hemma-dagar. Så jag satte mig och scrappade en vecko-kalender åt honom som nu sitter på kylskåpet. Sedan har vi en magnet-pojke som vi flyttar runt varje dag så att den står på rätt dag, och så pratar vi om att gröna dagar är dagis-dagar och gula dagar är hemma-dagar. Det funkar ganska så bra faktist hittills!

Jag har tagit ett blått cardstock som bas och på det satt bitarna för dagarna. De röda pilarna har jag ritat och klippt för hand ur ett rött cardstock, och veckodagarnas namn har jag stämplat med bokstavsstämplar.

Jag valde att göra hela layouten så platt som möjligt, för allt som står ut ska det ju pillas på....

Djuren i mitten har jag klippt ut ur ett mönsterpapper. Texten har jag stansat ut i mossgummi mha min cuttlebug, och några av de bokstäverna har jag fått sätta fast flera gånger om redan eftersom de har plockats bort. Mossgummi är väldigt spännande!

Rutchkanan ner i hörnet har jag ritat själv och färglagt med promarker. Det är en förenklad bild av den rutchkana vi har byggt på tomten, så det var en klar favorit hos sonen! Tåget har jag klippt ut ur några olika mönsterpapper, och rälsen har jag ritat med en vanlig svart penna.

Blommorna till höger har jag stansat ut med retro-punchen och i mitten av varje blomma sitter en liten vit tygblomma som jag klippt loss från ett blom-band.


Sonen tycker väldigt mycket om att vara med mig och pyssla och rita, så här har jag satt en bit vitt papper och några pennor som jag gjort av tandpetare som jag färglagt med promarker.


Bilar av alla de slag är roliga, och här fick jag för första gången använda bilstämplarna som jag mest köpte för sonens skull. Har försökt färglägga dem så likt de i filmen Bilar som möjligt, även om det inte riktigt är de på stämplarna.


Den här pojken är också färglagd med promarker, och så har jag satt dit fotbolls-stickers.


Att sjunga tycker sonen mycket om, så denna sjungande pojke har jag klippt loss från en julstämpel med en pojkkör som står och sjunger.

1 kommentar:

ScrapMyran sa...

Gud vilken superbra idé! Vi har lite samma problem med Victor så en såndär "kalender" ska jag verkligen göra (när julen är över vill säga)!