fredag 11 december 2009

Vika en ask - beskrivning

När jag var på Scrapgalens julmys förra helgen fick jag väldigt mycket uppmärksamhet för de askar jag gjorde. Jag blev själv lite förvånad över det, men självklart väldigt glad! Flera stycken efterfrågade en beskrivning på askarna, så här kommer nu en!

Så här ser en av askarna ut när den är färdig och dekorerad. Den är 4 x 4 inches stor och 1 ½ inch hög. Jag har dessutom gjort ett litet fönster i locket där jag har satt in en bit OH-plast, så man kan se lite av vad som finns i den. Tanken med asken är att den ska vara lagom för t.ex. lite chokladpraliner eller annat godis.


Till asken behövs två ark papper. Till botten behövs ett i storleken 10x10 inches, och till locket behövs ett i storleken 8 ¹/8 x 8 ¹/8 inches. Jag brukar använda ett mönsterpapper till locket och ett matchande cardstock till botten.

Det kan kännas lite förvirrande att arket till locket ska vara mindre än det till botten, men även om locket är större till ytan för att gå på utanpå botten så är inte kanten på locket lika hög som på botten. Det är därför botten syns till viss del även när asken är stängd. Det gör även att asken är lättare att öppna, eftersom man kan hålla i både botten och lock samtidigt.


Jag börjar med botten. Börja med att biga arket på 7 inches och på 8 ½ inches, och gör detta runtom hela arket.

Nu ska arket se ut såhär, två bigningar längs varje kant.


Skär sedan längs den inre av de två bigningarna, fram till den andra bigningen som du annars skulle korsa. Detta ska du göra på fyra ställen, se bilden nedan.


Nu ska pappret se ut såhär.


Skär nu längs den yttre bigningen fram till där du skurit tidigare, så att en rektangel på 3 x 1 ½ inch lossnar från pappret. Gör så i alla fyra hörnen.

Nu ska pappret se ut såhär.


Om du nu viker den breda änden på mitten och reser den upp, så ser du att fliken på den sidan går att vika in, så att kanten av lådan står stabilt. Dock så tycker jag att det blir alldeles för tjockt och tjorvigt med så mycket papper i dessa flikar, så vi ska klippa bort lite överflödigt papper så att det är lättare att få asken rak och snygg.

Ta en sax och klipp bort en bit av det inre hörnet. Lämna lite drygt en halv centimeter från bigningen i båda hörnen.


När du klippt på att fyra hörnen ser pappret nu ut såhär.


Vik sedan den breda änden på mitten igen och klipp en gång till i fliken på änden, denna gång i delvis dubbelt papper. Lämna även här ca en halv centimeter från bigningen.


När du sedan viker upp pappret igen ska det se ut såhär.


Sätt nu dubbelhäftande tejp (eller lim) längs den yttre kanten av den breda änden, och vik sedan ihop den längs bigningen.

Pappret ser nu ut såhär.


När du nu reser upp änden och viker in fliken så ser du att fliken ger fortfarande samma stöd åt denna sida, samtidigt som den är betydligt mindre och tunnare.


Vänd nu upp-och-ner på pappret och sätt tejp eller lim på de fyra små flikarna.


Res sedan upp sidan och fäst fliken i den smalare änden av pappret.


När du gjort det på alla fyra hörn ser asken nu ut såhär.


Sätt tejp eller lim längs kanten på de uppstickande ändarna och vik ner dem i asken.


Bottendelen av asken är nu klar!


Gör nu locket till asken på samma sätt som botten, men biga här på 6 ¹/8 och 7 ¹/8 inches. Om du vill ha ett fönster i asken är det dags att göra det när du har skurit klart i pappret, men inte har börjat vika än.

Skär då två snitt ¼ inch in från den innersta bigningen, som möts i ett av hörnen. Jag har gjort snitten 2 inches långa.


Pappret ser nu ut såhär.


Skär sedan långsidan av triangeln.


Pappret ser nu ut såhär.


Vänd på pappret och sätt smala tejpremsor eller lim längs kanten av hålet, på den sida som ska bli insidan av locket. Sätt sedan dit en bit OH-plast över hålet. Jag har använt mig av bitar som är 2 ¾ x 2 ¾ och sedan delat dem på tvären så det blivit en triangel.


Därefter är det bara att fortsätta på locket på samma sätt som du gjorde botten.



När asken blir klar ser den ut såhär. Nu är det bara kvar att dekorera den!

7 kommentarer:

~ Sophia ~ sa...

TACK för en kanon-bra tutorial Pernilla!
Nu skall nog t om jag kunna göra ett försök på en vacker ask...
Du är värd allt beröm du fick för dina askar på träffen. Såå fina!

Har inte glömt "vår" utmaning... kommer troligtvis att blogga den imorgon.

Ha det bäst vännen!... och tack för senast!
KRAM! Sophia

ScrapMyran sa...

Tack så jättemycket!! Gulligt av dig att tänka på mig och att jag skall kunna få till några julklappar imorgon ;) KRAM!

Cath. sa...

Hej! TACK så mycket för din toppenfina beskrivning på hur du gjort de helt underbara askarna. Måste förstås försöka mig på det! Tyckte ju att dina askar verkligen var sååå fina. Trevligt att träffas igen var det också! Hojtar till om jag lyckas med en ask eller två ;D! Kram!

Mill@n sa...

Superbra tutorial, tack Pernilla!! Skall absolut prova denna variant som har verkar stadigare med de dubbla kanterna än de jag brukar göra. Tack igen och GOD JUL!

BellaMio sa...

Superfin ask och enkel tutorial!

TACKAR!

Suss sa...

Tusen tack för din fina och tydliga tutorial! Jag fick tipset av Sophia (Kurrebo). Extra läckert med titthålet i locket!
Bästa hälsningar från Suss ( Pappersdraken)

ScrapMyran sa...

Krisen löste sig..........jag gjorde en ask på 10 timmar, men den kommer nog inte i bloggen först efter jul, någon kan ju tjuvkika =)