onsdag 23 september 2009

Dataspelskort

Tre vänner till mig hade en gemensam 30-årsfest med temat TV- och dataspel. Vi var ett antal personer som gick samman om presenter till dem, och bl.a. fick de olika presentkort. Jag gjorde därför ett kort var till dem, med en enkel fick på insidan som presentkorten stoppades ned i.

Eftersom de hade ett tema på festen så bestämde jag mig för att låta deras kort gå i samma tema.

David spelar mycket strategispel, och då egentligen framför allt brädspel men även till viss del dataspel och tv-spel. Några av favoriterna (enligt vad vi har för bild iallafall ;) ) är Diplomacy och Risk. Jag har därför skrivit ut en karta från Diplomacy och använt som mönsterpapper. De röda pilarna har jag klippt ut i cardstock och ska visa på förflyttningar av trupper, och akryldropparna har fått gestalta spelmarkörer. Den röda spelpjäsen har jag också skrivit ut på fotopapper, och så har jag dekorerat med lite blingstenar.

Det blå pappret bakom namnet är ett vitt papper som jag färgat in mha en stämpeldyna, och de svarta kanterna är en pappersbård. Bokstäverna har jag stansat ut i filttyg.

Nästa kort är inspirerat av Monkey Island. Det är ett spel som jag aldrig har spelat själv, så jag fick leta på nätet efter bilder som jag tror representerar spelet :) Apan och papegojan har jag därför skrivit ut på fotopapper och klippt ut.
Bakgrundspappret har jag färgat in med färg från stämpeldynor, grönt i nederdelen och beige i överdelen, även om det inte syns så bra på fotot. Hängbron har jag gjort med skyltstämplarna från Stämpelboden, och det utstansade gränset köpte jag på Tradera för lääänge sen. Namnet har jag stansat ut i mossgummi, men siffrorna 30 har jag ritat själv och klippt ut i cardstock. Sedan har jag täckt hela siffrorna med stickles (glitterlim). Palmerna och solen är knappar där jag har knipsat bort öglan på baksidan.

Det sista kortet är till en tjej som gärna spelar orch i Warhammer. Jag letade därför reda på en orch-bild och skrev ut och ville få sedan få kortet så tufft som möjligt. Som mönster-"papper" har jag tagit en ölburk som jag klippt upp, tvättat och sedan embossat i cuttlebugen. (Tack för tipset Maiden!) Sedan har jag dekorerat med stora metallbrads, pärlfloss, filtbård som jag klippt sönder och arrangerat om och runda gem. Kedjan kommer från ett halsband och är fäst med ett gem och två små brads. Texten och siffrorna är utstansade i filttyg, en ny favorit för mig!

2 kommentarer:

Maiden sa...

Wow! Det blev supersnyggt! Gillar verkligen metall-svart-rött!! Kanon!
Kul att kunna inspirera!
Kram

ScrapMyran sa...

nä nu hittade jag rätt på riktigt! skrev ett par rader på din andra blogg först - artigheter om helgen och så men du kan ju läsa där =)
Vilka läckra kort! Jag gillar den med spelpjäsen och det där med ölburken är ju skithäftigt!