torsdag 24 september 2009

Retro-layout

I helgen var jag på scrapträff hos Enköpings pyssel. Det var ett antal utmaningar under dagen, och jag ägnade mig enbart åt att göra layouter. Jag tycker generellt att skisser som är gjorda för layouter ofta blir för plottriga om man ska använda dem till att göra kort, så jag satsade på layouter rakt igenom istället!

Den första utmaningen var en skissutmaning med temat Retro. Jag hade köpt ett materialkit, så det fanns ett antal papper och dekorationer i det som var anpassade till det här temat, så de använde jag. Det här är inte en stil som jag brukar jobba med annars, så det var lite utmaning.

Färgerna på papprena tyckte jag passade bra med färgen på Arons kläder på de här korten. Dessutom ger blommönstrena mig lite känslan av storblommiga köksförkläden under 70-talet, så därför tyclte jag kortens tema passade bra.

På den här layouten använde jag min nya hörnstans för första gången som jag köpte under helgen. Jag tycker det gör stor skillnad för helheten att bara runda av hörnen på pappret.

Närbild på texten som jag stansat ut i brunt mossgummi.


Närbild på min journalingruta. Jag tog en bit cardstock och fäste med en liten bit dubbelhäftande tejp på ett skräppapper. Sedan mätte jag avstånden mellan var jag ville ha mina rader och ritade markeringar för det på skräppappret. Sedan kunde jag enkelt rita raka, jämna linjer med linjal på cardstocken utan att få prickar från mätningen. Blombården är en lång bit stickers-bård som jag klippt ut bitar av och de gröna blommorna har jag klippt ut från ett av mönsterpapprena, och delvis dolt under en stor brad.

1 kommentar:

ScrapMyran sa...

Det blev ju en bra titel till slut, visst var det den här som du satt och klurade på? Jag ska nog göra en på samma tema - Avdrag för hushållsnära tjänster? =)